El 24 de gener de 1939 les tropes
feixistes van entrar victorioses a la ciutat de Manresa. Desprès de 3
anys de guerra part de la població veia la fi de la guerra com la fi a
les penalitats i la misèria, però de seguida es va demostrar que la
«pau» només seria pels vencedors.
La postguerra a Manresa no va diferir de
la resta de municipis de l’Estat: disminució del nivell de vida i la
repressió política, ideològica i social. Aquesta repressió va ser
selectiva alhora que sistemàtica perquè havia de contribuir en
fonamentar el nou règim polític, social i econòmic. Selectiva, es va
procedir en identificar, capturar i jutjar/castigar a tota persona que
s’hagués significat amb l’anterior règim polític republicà com en la
revolució social de les organitzacions obreres, camperoles i polítiques.
Sistemàtica; va afectar a tots els nivells, des de totes aquelles
persones sospitoses de ser contràries a la “Causa Nacional”, depuracions
de funcionaris públics, confiscació de pisos i locals de famílies o
entitats polítiques i sindicals, fins a dones vídues o familiars
d’exiliats i desapareguts. Unes 1.821 persones, van sofrir privació de
llibertat en presons, camps de concentració o treballs forçats en
batallons de treballadors. La repressió també podia suposar perdre la
feina o no poder circular lliurament sense el corresponent permís de les
autoritats. La gran majoria de persones privades de llibertat eren
homes, aquest fet no s’explica més perquè els homes havien combatut al
front o participaven més a la vida política, sinó que la repressió que
el règim va sotmetre a les dones tenia altres formes al marge de la
reclusió, lligades a la concepció tradicional de família, on la dona
havia de tenir cura de la llar i dels fills.
La qüestió de la repressió tenia una
dimensió sociològica i psicològica igualment enorme. La repressió va
modelar la nova societat de postguerra i les seqüeles arriben fins als
nostres dies. Cada mort, cada pres, represaliat o exiliat implicava un
entorn familiar i afectiu, per tant els efectes repressius eren
exponencials. La por doncs es va utilitzar per impedir la resistència al
nou règim.
La repressió tenia uns executors
directes, militars i tota la xarxa de cossos de seguretat i ordre
públic. Les presons van quedar petites i es van complementar amb una
xarxa de camps de concentració. Allí els presoners i presoneres eren
investigats per saber la seva actuació i significació durant la guerra i
classificats en «desafectos», «afectos» i «indiferentes» al nou règim.
Per fer-ho el centre de reclusió demanava informes de cada persona a la
seva localitat de naixement i/o veïnatge. Alcaldies, delegacions de la
Felange, destacaments de la Guàrdia Civil i policies urbanes redactaven
informes pertinents. Però el gran abast que va adquirir necessitava
col·laboradors a tots els racons del territori. La duresa de la
repressió no hauria estat possible sense la col·laboració de totes
aquelles persones que es van voler considerar vencedores, tan s’hi
havien fet la guerra com si s’havien quedat a la rereguarda. El nou
règim va basar la seva repressió per mitjà de la delació entre veïns. A
partir de l’ocupació d’un municipi immediatament es reproduïen dues
tipologies d’actuacions: per una banda els actes d’afirmació, reparació i
revenja (implantació dels nous símbols, canvis en els noms dels
carrers, misses multitudinàries, les pallisses als qui no saludaven amb
el braç alçat, la imposició d’anar a fregar els carrers o les casernes
de la Guàrdia Civil a les mares solteres i les amistançades de milicians
fugits, com també rapar els cabells o purgar-les amb oli de ricí); i
per l’altre la revenja institucional i organitzada, amb anuncis als
diaris cridant a la delació i amb un procediment per acusar
burocratitzat.
La revenja va portar a una veritable
allau de denúncies, les quals eren fomentades pel règim. Les autoritats
donaven tota mena de facilitats per tal que la gent pogués denunciar. Es
podien adreçar a les seus de Falange, casernes de la Guàrdia Civil, els
Jutjats Militars, Ajuntaments… els denunciants eren protegits
mantenint-los en l’anonimat, col·locant-los en càrrecs amb retribució,
carnet de partit, o simplement amb avals de bona conducta i afecció al
règim. D’aquesta manera es va aconseguir una fidel base social per poder
dur a terme aquesta massiva repressió. Hem de pensar que tota persona
major de trenta anys abans i durant de la guerra havia format part
d’algun moviment o partit. D’entrada quan s’ocupava una localitat les
tropes nacionals només podien comptar amb els que venien de la zona
nacional o amb els que havien passat per les presons republicanes, per
entendre’ns, tots els sectors socials perjudicats pel període republicà i
revolucionari, però de forma immediata tots aquells que delataren es
van convertir en fidels de “fet”.
Aixi doncs les autoritats municipals
rebien per correu o telegrama l’ordre d’investigar una persona reclosa i
elaboraven un petit informe a través d’interrogatoris i denuncies de
veïns: la seva afiliació política i la seva actuació durant la guerra i
els anys anteriors. Aquests informes resultants servien per posar fi o
per continuar amb el captiveri. En cas que els informes fossin negatius
per la persona investigada, aquesta era retornada a la població d’origen
per fer front a noves investigacions i acusacions, i on era jutjat. El
fet de que els judicis es celebressin a la localitat de residència
garantia que els processats estiguessin a mercè dels veïns.
A Manresa s’han conservat moltes de les
còpies d’aquests informes i actualment es conserven a l’Arxiu Històric
Comarcal del Bages (AHCB). Es tracta d’informacions molt breus i no es
pot advertir que fossin molt contrastades. Tot i que les declaracions
falses estaven castigades el menyspreu a la vida de l’enemic feia que
demostrar el contrari fos difícil sinó impossible; en els procediment
judicials militars sumaríssims no hi havia advocat defensor. És una
documentació que es va generar a mesura dels esdeveniments sense cap
pauta establerta a priori. Hi ha un ofici del jutjat militar amb data
del 15 de febrer de 1939 i dirigit a l’alcalde president de l’Ajuntament
Nacional de Manresa que diu:
“Tengo el honor de poner en conocimiento
y rogar a [Vuestra Senyoria] sean remitidos a este Juzgado Militar, con
la máxima urgencia los informes que se piden de los individuos que han
tenido intervención en los hechos ocurridos en esta ciudad, no siendo de
caracter tan urgente los que se refieran a funcionarios cuya actuación
haya de esclarecerse.”
Document signat pel jutge militar
Eduardo Alonso San Román. La maquinària burocràtica es va anar
instal·lant ràpidament ja que havien passat pocs dies des de l’entrada
de les tropes nacionals a la ciutat. Com es pot extreure del document,
l’Ajuntament havia de donar prioritat als casos d’indagacions de
conductes socials i morals contràries al “Glorioso Movimento Nacional” i
“de auxilio a la rebelion”, que anaven des d’haver combatut al front,
participar en atacs iconoclastes, formar part de qualsevol comitè obrer,
col·lectivització, organització política del Front Popular, denunciar
desertors i persones “d’ordre”; mentre que la qüestió de la depuració de
treballadors de l’administració i d’empreses de titularitat pública
quedava en segon lloc.
Les informacions servien per justificar la reclusió, iniciar procediment judicial, tramitar llibertat condicional, trasllat a un batalló de treballadors. Eren informes de persones detingudes com també de familiars directes d’aquestes, com per exemple les mares o les esposes. Per depurar funcionaris s’utilitzava el mateix procediment. També s’investigava a les persones integrants en associacions. Per exemple l’Associació del Casino de Manresa, centre recreatiu familiar, que havia cessat la seva activitat durant la guerra perquè estava vinculada al sector Tradicionalista quan reprèn l’activitat el 1940 el Negociat d’Associacions del Govern Civil de la província de Barcelona sol·licita informació sobre els seus membres.
Els informes però no només afectaven als
reclusos o les persones amb procediment judicial obert, i els seus
familiars. També eren utilitzats com a garantia per viure en la nova
societat de postguerra. Els informes podien ser sol·licitats pels propis
ciutadans i utilitzar-los com avals de bona conducta i així conservar o
trobar el lloc de treball, poder obrir un negoci, etc. Un cas
excepcional és la utilització d’aquesta xarxa informativa per respondre a
una persona de Logronyo que demana si la seva filla resideix a la
ciutat de Manresa, la resposta és negativa ja que no consta en el padró
municipal.
A Manresa, com a la resta de l’Estat,
l’esquerda social oberta pel conflicte precedent a la Dictadura no es va
intentar conciliar amb el final de la guerra sinó que es va accentuar,
utilitzant el rancor entre veïns per justificar detencions i
interrogatoris, molts dels quals acabaven en procediments judicials molt
arbitraris, penes de presó i execucions sumàries.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada